יום שבת, 15 בפברואר 2014

שיחת מוסר של הרב שלמה וולבה


כ"ז תמוז תשנא – מיר ירושלים שיתת מרן הגה"ד רבי שלמה וולבה שליט"א



כתב תלמידו ומקורבו הרב שלמה שטנצל זצ"ל  

הרב שלמה וולבה מעניק את פרס חתן המשנה לילד פנחס לוינטל של הארגון של הרב שלמה שטנצל זצ"ל שארגן את המבחנים חתן המשנה


סוד של כל התורה כולה זו אהבה, אהבת הבריות, תפלה נקראת אהבה כל העבדה בנויה על אהבה המשגיח אמר פעם כי אדם אינו יכול להימצא רגע ללא אהבה וביאר עריות, שפ"ד וג"ע יהרגו א"י, ואמר שכך בעבירות אלו כולו הוא שנאה, ואין יכול להמרא המגע ללא אהבה ולכן ייהרג ואל יעבור.

אהבת ישראל, תורה, ה' שלושת ואהבו הגדולות שאנו מחויבים. יש בהן יסוד. אהבת ישראל – רואים אנשים שהם מונחים באהבה, רק הם גוררים כמו חילוניים, ולא לאהוב חרדים, זהו לא אהבה, אהבת תורה ע"ז אנו חיים, הגמרא בנדרים מי האיש יבין את אי אז וכו' עד שפירשו הקב"ה בעצמו, ויאמר ה' על מצב את תורתי, א"ר יהודה של בירכו בתורה תחילה. וכי בגלל ברכת התורה צריך ללכת בגלות.
ואמר המהר"ל, כשלומד תורה זקוק להיות יחדיו עם נותן התורה, ואל תורה בנפרד, והוסיף שלבירכו בתורה תחילה, וזהו הניסיון של ת"ח שמרוב אהבתו לתורה הוא שוכח את נותן התורה. ניסיון זה כה דק ומגיע לפירוד בין אדם לבורא העולם, לכן אבדה הארץ וזהו הניסיון באהבת תורה.
אהבת ה' – מדרגה גבוהה לרוב זוהי מדרגה שאדם עולה לשם שמים ומזה עלילה לזאת מחלוקת לשם שמים אמת – זהו הלכה פסוקה, ואם ב"ש וב"ה לומדים לשם שמים – זהו אמת, זהו בגלל שהי' שלום ביניהם שהאמת והשלום אהבה, אלא נאמר א וע' דברי א"ח כשאין שלו' אין ראי' שהתורה שלהם אמת
ר"י סטנדר ז"ל מחלוקת שלם שמים סופו להתקיים, בשני רבנים לעולם ידי שלו' כיון שמחלוקתם לש"ש, ואילו שני חנוונים בעיניהכ"פ יהיפא וישלימו.
[ישנם מדרגות גבוהות של אהבה, בטבע אוהב אדם את עצמו, תינוק אוהב את אמו שנותנת לו, וכן את אביו אדם אוהב את הגוף בגלל אכילה שתיה ושינה, זהו סוג אחר של אהבה, הטבע הפשוט שאוהב איפוא שנותן לו ועוזרים לו שם אוהב, ויש אהבה אחרת למי שנותנים
במדריך ד"א נוטא את רצונך לדבך באהבת תורך, הוי נושא ונותן תורתו תמציא עצמך להטיב לו, דרך זה תאהוב ע"י שתתן חסד לו, זה יוצא אהבה של נתינה
 נדמה שיש מאמר החכם, מי אוהב יותר העשיר שנותן לעני, או של העני לעשיר, וכתבו שהעשיר אוהב יותר לקבל זה לא את האמא אוהב, את האב כשלא מרביץ לו, ואת אחיו כשאין קנאה.
ככל שנכנד יותר לתורה צריך להיות רחוק מאהבת עצמו, הסבא מקלם כ' שמאהבת עצמו יש שנאת הברית והרב דסלר, במ"מ אומר תרוץ יותר, שלא סיגל המצאיות הזולת מבלעדיו, כי מפרעי לו, הפסיכולוגי' של תורה חריפה זהו השחתה במצות, שבאהבת עצמו מצוי שנאת הבריות וכל המדות הרעות
הצד המשותף של שלושת האהבות באהבת ישראל אוהב יותר חילני, בגלל שחש יותר משיכה לחילוני שהיר החרדי עושה הרבה בעבודת ה', זה מיב, משא"כ חילוני חש האוהב א"ב באין מחייב בתורה – כשהמר"ל כ' שאהבת התורה שוכח את נותן התורה, והשאלה כיצד והתרוץ שמגלה התורה אז אהבת עצמו להגיע, והלראות כשרונותיו משא"כ עם יראת שמים, זה יפריע לו, וע"כ זהו אהבת עצמו מתכונות טבעים א"א להתפטר, חינוך שנולד באהבת עצמו, וממשיך בכך. צריך לראות תמדי שלא תתעורר אהבת עצמו.
החובת הלבבות מביא את רשימה של השכל והרגש. שבתפילה כוונתו שישי"כ יוסיף לך טובה, וכן ברכת המזון שלא תפסק הטובה, עיקר רצוו לגדדל נעמוז ואינו ניתן משהו לעבודת השי"ת, וכ' שתרחיק מידת אהבת עצמו מנפשך
ישנם בחרוים שטוענים שאין להם סיפוק והנאה, אמת כשנכנס עמוק לתורה חש המתיקות של תורה וצריך שנים עד שמגיע להנאה, אינו יכול להמתין, הוא רוצה ביום הראשון לחוש בתענוגים. הדבר הראשון – להצלחתו בעבודת השי"ת יתרחק מאהבת עצמו.
ביומא מקדש ראשון מפני מה חרב היו בו ע"ז ג"ע ושפ"ד, ובית שני שלא הי' ג' עבירות הללו, אלא כיון שהי' בו שנאת חנם, לומדים מזה, ששנאת חנם שקול כנגד כל הג"ע
לכאורה מיק' מגיע שנאת חנם לאדם, עיקר המדה הרעה באדם היא אהבת עצמו, כהסבדא מקלם בית המקדש – נבנה מאהבה מבנות ירושלים מטיפת שנאת חנם כמו דבית שני אין קיום לבית המקדש המשביע אמר שתמיד יכולה להיות שכינה רגע ללא אהבה לא יכול לחיות האדם, ללא אהבה אין בית מקדש יש אין לו שורש, מה גרוע – שאלה הגמחו ותירצה נראה מהמציאות, כאן המקדש יבנה לאר ע' שנה, ובית שני חרב ואחרי אלפי שנה עדיין בחורבנו
אנו מג' שבועות אלו שבועות שיש להתאנן על ב"י, ואהבת עצמו מפריע ליותר אהבות, ונהפך לשנאה, תשמע שאם כלל ישראל הי' עוקר מהשורש שנאה זו הי' המקדש נבנה, וכולו נבנה הרי משמע שהמדה טרם תוקנה יש אהבה – לקבל, ויש – לתת לעקור את שאוכל לקבל, כמה בתי נחרבו שרוצים שהשני יתן. נחרבות קהילות זוהי עבודה גדולה – 3 שבועות בין המרים, ומוכרחים לתקן, כשבא עם עצמו. רואים שיש לו טענה על כל אחד. כשיושבים באוטובוס כבר מקפיד למה יושב כשמתבונן בעצמו יראה רק אהבת עצמו, אז הי' מזדעזע, כשבאה לישיבה רוצים חברותא טובה, וחבר טוב, זה דבר טוב, אבל אין כאן תשז
העוסק בתורה לבד ולא בחסד, דומה כמי שאין לוא אלוק, ע"ז י"ז אלוקי חסד ואז אין חסד הוא כמי שאין לוא אלוק
כל העבודה של כל השיטות של כלל ישראל צריך להיות לעקור אהבת עצמו שנאת הבריות אז יכול לבוא המשיח, וכשהמשיח לא בא סימן שלא עקרו זאת
כשישובים בת"ב צריך לבכות על אהבת עצמו ושנאת חנם, ואז יקבל תועלת, וזהו לעשות בלמוד מוסר, ושימת לב, חסד מקל על שנאת חנם ואהבת עצמו זה לא הכל, אז מתקרב כ', בצעדים גדוים לביאת המשיך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה