יום שבת, 15 בפברואר 2014

איך תבטיח לעצמיך עולם הבא? הרב שלמה שטנצל זצ"ל



כיצד להבטיח עולם – הבא
כל יהודי העוזב את הישיבה, ונכנס למסגרת חייו הפרטיים, נתקל באחת הבעיות הקשות, החיוניות לו לעיצובהו האישי, ולדמות ולאוירה שתשרור בביתו ובמשפחתו, כל אחד יודע שאף אם למד שנים רבות בישיבה, וחי בתורת החיסידות ומוסר, אולם אם לא יתחדש יום – יום בלימדוו, עלול הוא לאבד את קשרו החי לעולמו הרוחני בו היה שקוע.
לחייו הגשמיים ישנה מסגרת, שעות העבודה במשרד, בבית החרושת, או בחנות, אולם כשחוזר מהעבודה הריהו שואל את עצמו מה לעשות בזמן הפנאי, כולנו נתקלים יותר ויותר בנושא זה שהפך להיות מרכזי המעסיק את החברה בעולם הואו עודף הזמן, או באלה "כיצה להרוג את הזמן?" שלאחר העבודה, האדישות השיעמום הירידה הרוחנית האינטלקטואלית והמוסרית של החברה בעידן זה בא מחוסר תעסוקה רוחנית, קברניטי העול אובדי עצות, לאן להפנות את מרץ הנעורים ולב המבוגרים.
בעם – ישראל בעיה זו איינו קיימת, הקב,ה. ציוונו לעסוק בכוחנו לבנו וגופנו בתורה הקדושה בומצוות: "והגית בם יומם ולילה", חלקי התורה כה רבים ומגוונים תורה, נמ"ך, משנה, תלמוד דרוש, חסידות, מוסר, קבלה וכו', לא מעודף זמן אנו סובלים, עשרים וארבע שעות היממה קצרים הם עבור תלמדי חכם.
שפע ה של יושאי לימוד, גורמים פעמים רבות ללבטים לאיזה חלק לתת זכות קדימה, ומה להעדיף על פני לימודים אחרים, ומהי התכנית וחשיה הטובה ביותר עבור
בנושא נכבד זה דנו גדולי ישראל בספריהם, ומסקנת פוסקי הדורות כי יש לבכר את ההלכה על פני ייתר חלקי התורה, הואיל וההלכה הינה פריו הסופי היוצא למעשה מהשורש והגזע של עץ החיים חכמת התורה הגדולה, וזוי המסקנה העולה מתוך ידיעת התורה, הלכה – למעשה, ובכך מוגדרת שבאה של תורה "גדולתלמוד שמביא לידי מעשה", ובלימוד ההלכה יש ג' לימוד תורה, ידיעת המסקנה, וקיומה המעשי.
ולכן כאשר עומדים אנו בימים אלו ערב פתיחה מחזור הלימוד השמיני מלימוד ה"הלכה היומית" ביום שני כ"ו תמוז תשמ"ח, ראוי לתת את הדעת, ולהתבונן על מסגרת לימודית זו, שהתקבלה בעם ישראל, ע"פ קריאתה של גאוני הדור, וע"פ קביעתו של מרן ה"חזון איש", לחלק הלימוד לג' סעיפים משולחן – ערוך אורח – חיים ליום, כך שתוך יותר משלוש נים עורכים סיום. זהו לימוד המותאם לכל מת"ח וע דבע"ב.
כל שלושת סעיפים משו"ע מכילים אוצרות של יידע והלכות למעשה, אשר משאירים רושמם ליום כולו, ניקח הסימן הראשון של שו"ע וביאור ה"משנה ברורה", הדן בקימת הבוקר, ובמצוות שויתי ה', נטילת ידים, תפילה, ששה מצוות תמידיות, שמקיימים במחשבה בלבד, והן מצוות תמידיות, עולם הצירוים מסביב לראות שהשי"ת מביט בכל תנועותיו ועסקיו והאדם ניצב בהיכל ה' מול פני מלך העולם, סעיף זה בלבד יספקי לעבודת ה' יומם ולילה לכל החיים, תעסוקה ללא רגע שלפ פנאי.
ישנן החלטות בחיי האדם הנראות קטנות, אולם הן קובעות גורל האדם לנצחים דומני, כל החלטה ללמוד הלכות יום יום משך 20 דקות כמו סדר ההלכה היומית, תשנה חייו מהותית, וזה הגילוי של אליהו הנביא: "חד"א: כל השונה הלכות בל יום, מובטח לו שהוא בן העולם הבא", כל התוצאות העתידיות מכונסות כבר עתה בהחלטתו, ומבטיחות כבר את חלקו כבן העולם הבא, טרם שהחל ללמוד, כי עלה על הנתיב הבטוח והנצחי של השלמות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה