יום שלישי, 11 במרץ 2014

האם צריך לפחד פצצת אטום מימן?



מאמרו של הרב שלמה שטנצל זצ"ל 
ישנם השואלים: האם דורנו החי תחת פחד החידלון מפצצות האטום והמימן, השרוי בקצב מאורעות וזעזועים מסחררים, האם קרוב דורנו אל התשובה יותר מדורות קרובים או רחוקים, מהות הבעיה היא, אם במצב עניינים זה של זרימת החיים, כאשר אלפי חדשות מרעישות, המתרחשות יום – יום ברחבי תבל, כשנכנס מגיע לאוזניהם עיניהם וליבותיהם של מאות מיליונים בני – אדם באמצעות כלי התקשורת האלקטרונית והכתובה, האם לב זה שלתוכו מטילים זעזועים כה רבים ברציפות ובהגשה מאסיבית, יכול לפנות את ליבו מהרעש המהומה והבלבול, מכל וכל, ולהשליט בליבו את השקט השלוה והטוהר אותה השראה וישוב הדעת הדרושים לעניין התשובה, והתשובה לכך תפתיע.
דומה, כי דווקא הזעזועים הבלתי פוסקים, ודווקא המאורעות העולמיים הבלתי ניתנות לעיכול ולקליטה נפשית, הם בדורנו הלוחצים ומאיצים את נושא התשובה, כי טבע האדם הוא לא להחליף את דעותיו, ולדחות דברים שעלולים להוציאו משיווי משקלו ואיזון נפשו, ואת אורח חייו מקצה לקצה מכפי שהורגל מילדות, מצבו של דורנו בתקופה בה אנו חיים, החל ממלחמת העולם השנייה, אשר קיבלה תאוצה לפני כ – 15 שנה, ויותר בשנים האחרונות ממש, שמסימני ההיכר שלה הוא חוסר מנוחה, תנועה קדחתנית, מצב נפשי ההולם את הקצב הנפשי ומהירות השינויים הדרושים להתחלת דרכו של בעת התשובה, כלומר אין צורך לעורר ולחדש את הערנות המהפכנית הדרושה לבעל תשובה, מתוך מצב של תרדמה רוחנית, הואיל ודורנו שרוי במצב הפוך מתרדמה ושינה, הוא שרוי משיא הסערה, רק את סערת נפשו יש להפנות לאפיק החיובי הבונה ולא ההורס, רבים מאד רוצים ואינם יודעים איך להשתחרר מעומס האינפורמציה של התיקשורת, הלוחץ, ולחזור למצב הראשוני השורשי השקט, להשתחרר מהפרטים המטרידים, כדי לחיות בעולם האחדות השלם, ללא חיכוכים מאבקים ותהפוכות, בהערכות פנימית בה יחוש האדם עצמו שלם עם עצמו עם היקום ועם בוראו.
דווקא בימינו, כאשר מצב העולם כה מורכב, לא רק מבחינה פיזית, אלא כל רקמת חיי העולם הגושים, המדינות השכנות, פיצולי החברות, הייצור הצריכה המופרזת והאפשרויות הבלתי סופיות העודפות את כוחות הבחירה של האדם, דווקא ייתרת השפע מביא את המבוכה וחוסר השקט, ומצב זה מחפש האדם לברוח את המצב הפשוט הישיר, הבלי מורכב, האדם מחפש את המפגש האישי הישיר עם הדומם, הצומח החי, את אותה ראשוניות, התחלתיות, מתנועת נימין דקה של הראשית מתחילה תנועה התשובה.
את נושא ההתחלה, הבליט המהר"ל ב"גבורות" פרק ע"י, בו כותב: אל ההתחלה מתייחס התשובה, כי כל בעל תשובה צריך הסתלקות החטא שלו, ואין דבר מסלק רק ההתחלה כי ההתחלה היא נבדלת מן החטא, שהרי אין החטא בהתחלה, וכאשר יחזור להתחלתו נסתלק ממנו החטא, ואין קולט את בעל תשובה רק דבר שהוא התחלה, ואמרו כי התשובה נבראה קודם שנברא העולם, כי ההתחלה שחוזר עליו, בעל התשובה צריך שיהיה התחלה פשוטה, נבדלת לגמרי, כי ההתחלה שאינה פשוטה אינה נבדלת מן החטא, שכל דבר שאינו פשוט והוא מורכב הוא גשמי, והגשמי שייך בו החטא, ובעל תשובה צריך שיהיה נבדל מן החטא, ואינו נבדל מן החטא ומסתלק ממנו רק בשביל ההתחלה הפשוטה הנבדלת שאין שייך בה חטא לגמרי, ולא בהתחלה גשמית אלא בכוח התחלה א' בלתי גשמית והיא פשוטה, ולכך מדרגת התחלה הזאת קודם שנברא העולם, ובאותה התחלה שפוטה, כוח התשובה להיות נבדל מן החטא, ואם לא כן לא היה האדם נבדל מן החטא, נמא כאשר בעל תשובה נסתלק מן החטא זהו בכח התחלה פשוטה מן הגשמיות, וזאת התחלה הוא מה שגזר השי"ת שיהי לעולם התחלה פשוטה.
כאשר מתבוננים מאחורי הכותרות הגדולים, רואים את צעדת העולם לקראת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה